In 2010 maakte Rogier Willems vier monumentale doeken van sterke vrouwen uit het Nederlands openbaar bestuur die op publieke locaties tentoongesteld werden. De modellen zijn: voormalig minister van BiZa Guusje ter Horst, Tweede Kamer lid Fatma Koser Kaya, (ex)FNV voorzitter Agnes Jongerius en Eurocommissaris Neelie Kroes. Deze serie, Ars Politica, is geschilderd met als doel het staatsieportret te democratiseren en de kloof tussen politicus en publiek te verkleinen. Om die reden heeft Rogier Willems de Nederlandse vrouwelijke politici gekozen op hun uitstraling en schilderde hij hen subjectief en zonder politieke implicatie. De inspiratie voor deze serie werken is terug te voeren op Velazquez’ Las Meninas.
“De serie moet worden opgevat als een hommage aan de vrouw die, bekleed met het mandaat van de democratie, de toeschouwer vertegenwoordigt. Via het portret gaat ze als het ware de interactie aan met haar publiek. Het ‘volk’, soms in de gedaante van mijzelf, is ook vertegenwoordigt op het schilderij. Zeker niet uit ijdelheid, maar als knipoog naar Velazquez die zichzelf ook schilderde samen met de Spaanse koninklijke familie.” – Aldus Rogier Willems.